Proiect Erasmus+ 2019-1-RO01-KA202-063820
Oral Special Care Academic Resources (OSCAR)
IO3. Propunere privind îmbunătățirea curriculei actuale de rezidențiat în Pedodonție la secțiunea ”Tratamentul complex la pacienții cu nevoi speciale”
Stomatologia pediatrică (Pedodonția) este recunoscută în România ca specialitate stomatologică de sine stătătoare din anul 2016, având un rezidențiat cu durata de 3 ani (Ordinul Ministerului Sănătății nr 1109/6.10.2016, Publicat în Monitorul Oficial nr. 786 din 6 octombrie 2016). În timpul celui de-al treilea an de rezidențiat, programa actuală de studii postuniversitare are prevăzute 12 ore de cursuri și 28 de ore de stagii clinice dedicate îngrijirii orale la pacienții cu nevoi speciale.
În varianta sa actuală, această programă cuprinde:
Tratamentul complex la pacienții cu nevoi speciale (40 ore)
I. Cursuri conferință – 12 ore:
II. Activități practice – 28 ore:
– Efectuarea manoperelor terapeutice specifice la pacienți cu dizabilități
– Recenzii ale literaturii de specialitate în vederea realizării de referate
——————————————————————-
Conform recomandărilor în vigoare ale iADH (International Association of Disability and Oral Health), specialiștii pedodonți pot fi considerați ca având ”un nivel ridicat de competență” în îngrijirea pacienților cu nevoi speciale deoarece în cadrul programului de rezidențiat fac pregătire teoretică și practică în acest domeniu pe o perioadă de cel mult 12 săptămâni. În plus, medicii stomatologi pediatri sunt singurii care primesc, pe parcursul rezidențiatului, pregătire în domeniul managementului comportamental, ceea ce îi recomandă ca pe o categorie profesională de elecție pentru abordarea terapeutică a pacientului cu dizabilități.
De aceea, este necesară o programă îmbunătățită și detaliată pentru a obține o cât mai bună pregătire a medicilor pedodonți în ceea ce privește abordarea pacienților cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății.
Echipa proiectului OSCAR a efectuat un studiu amănunțit al programei universitare și de învățământ postuniversitar în domeniul îngrijirii stomatologice a pacientului cu nevoi speciale în țăile proiectului (Franța, Italia, România și Turcia), rezultatele acestei cercetări fiind publicate în Revista Română de Medicină Dentară, nr 3-4/ 2021; disponibil online la: https://rjd.ro/volume-xxiv/no-3-4-2021/special-oral-care-in-educational-systems-from-four-european-countries/
De asemenea, în cadrul proiectului am efectuat un studiu pilot referitor la percepția și atitudinile rezidenților de Pedodonție din țările proiectului în ceea ce privește asigurarea asistenței medicale stomatologice pentru copiii cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății. Studiul a fost prezentat în cadrul Congresului Asociației Europene de Învățământ Stomatologic (Association for Dental Education in Europe – ADEE), ediția 2021 (Didilescu A, Vinereanu A, Tănase M, Vacaru RP, Ilinca R, Munteanu A. Romanian paediatric dentistry residents’ self-perceived training needs towards treating patients with special oral care needs. ADEE Strasbourg on-line annual meeting 2021. https://adee.org/tour-poster-showcase-session-1).
Coroborarea rezultatelor acestor cercetări ne-a condus la concluzia că secțiunea dedicată stomatologiei speciale din actuala programă de rezidențiat din România ar putea fi îmbunătățită, chiar în condițiile menținerii numărului actual de ore alocate.
În consecință, avansăm următoarele
Propuneri privind modificarea curriculei actuale de rezidențiat de Pedodonție, secțiunea
Tratament stomatologic la pacientul cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății
A. Cursuri teoretice – subiecte:
B. Activități practice:
C. Rezultate preconizate
Ca urmare a acestei pregătiri, medicii rezidenți de Pedodonție trebuie să fie capabili:
————————————————-
Scopul pregătirii medicilor rezidenți de Pedodonție în îngrijirea stomatologică a pacienților cu nevoi speciale este:
urmărind, pe cale de consecință,
————————————————————————————————–
Spre a veni în sprijinul cadrelor didactice de la Disciplinele de Pedodonție din centrele universitare care organizează rezidențiat de Pedodonție, este important de menționat că platforma proiectului Erasmus+ 2019-1-RO01-KA202-063820 Oral Special Care Academic Resources (OSCAR) poate fi utilizată ca suport de curs, atât pentru partea teoretică, cât și pentru partea practică de pregătire a medicilor rezidenți de Pedodonție în domeniul stomatologiei speciale.
Platforma este disponibilă și se poate accesa la https://oscarpd.ro/, accesul fiind gratuit. Materialele din platformă sunt rezultatul muncii de echipă a colectivului de proiect, cazurile clinice prezentate fac parte din cazuistica personală a membrilor echipei, iar utilizarea materialelor este permisă exclusiv în scopuri non-comerciale, cu menționarea sursei. Conținutul platformei este protejat de legea drepturilor de autor, orice reproducere neconformă cu precizările de mai sus fiind sancționabilă conform legislației în vigoare.